Köpvillkor

1. ALLMÄNT

Köpet
När du lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Frida Fritid AB. En orderbekräftelse skickas ut till den e-postadress som du angivit vid beställningen.

Frida Fritid AB ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (18 år).

Priser
Priserna som anges på Frida Fritid AB. är alltid i Svenska kronor (SEK) och inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella fel, t ex prisuppgifter, som kan uppstå på sajten. Frida Fritid AB förbehåller sig rätten att neka en order. Vid prisjusteringar kontaktar vi alltid kunden och informerar om detta. Kunden har då rätt att ändra eller annullera sin beställning.

Falska beställningar
Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök så kommer ärendet att direkt polisanmälas.

 

2. LEVERANSER

Frakt
Vi skickar dina varor med A-brev, Postpaket eller med Schenker beroende på varuslag, vikt och storlek. Varor skickas antingen från vårt lager eller direkt från våra leverantörers lager. Om brevet/paketet är litet levereras det direkt i din brevlåda. I annat fall sker leverans till ditt närmaste postkontor/serviceställe alternativt direkt hem till dig. För paket som levererats till ditt närmaste postkontor/serviceställe gäller att om du inte hämtar ut ditt paket inom 14 dagar debiteras en avgift på 300 kr oavsett köpesumma. I de fall varorna levereras med Schenker kommer du att bli uppringd av transportföretaget innan leverans och då få närmare information om leveransen.

För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg. Vid avlastning måste varorna inspekteras av mottagare samt kvitteras. Om några skador kan synas på emballage eller på varan vid mottagandet ska detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar fraktsedeln. Fraktbolag ställer ej av gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare. Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi till närmsta kajplats på fastlandet där kund får ta emot leveransen och sedan själv ombesörja för vidare transport till ö. Vissa produkter kan krävas hjälp av t ex hjullastare, kranbil vid avlastning. Kunden står själv för de eventuella kostnader som kan tillkomma vid avlastning. Det är därför viktigt att du som kund planerar mottagandet av varorna i förväg.

Frida Fritid AB har varierande fraktpriser. Du ser dem när du lagt din vara i kassan.

Samtliga levererade varor är Frida Fritid AB:s egendom tills dess att kund fullgjort sin betalning.

Beställningar på Frida Fritid AB levereras endast inom Sverige.

Leveranstid
Frida Fritid AB har som mål att skicka inom 10-15 arbetsdagar från det att beställningen mottagits när det gäller måttanpassade produkter. För varor som inte är måttanpassat är leveranstiden 1-4 arbetsdagar. För paket som levererats till ditt närmaste postkontor/serviceställe gäller att om du inte hämtar ut ditt paket inom 14 dagar debiteras en avgift på 300 kr oavsett köpesumma.

Leveransförseningar
Orsaker till leveransförseningar kan vara när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Då vi inte uppfyller våra leveranstider kan kund ha rätt att häva köpet.

Transportrisk
Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad, ber vi dig genast på plats anmäla detta till speditören. Om speditören inte tar på sig skadeansvar, skall du kontakta vår kundtjänst. Detsamma gäller för eventuella dolda skador, dessa ska anmälas så snart som möjligt. 

 

Ersättningsvara
Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet.

 

3. ORDER

Delad order
Vid större beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Du som kund kommer att få information om detta i sådana fall.

Ej mottagen order
Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som inte lösts ut från posten.

4. BETALNINGAR

Klarna
Frida Fritid AB använder sig av Klarnas betallösning för e-handel.

Klarna hanterar alla fakturor hos Frida Fritid AB och de skickas vanligtvis ut via mail.

Klarnas allmänna villkor gäller och de går att se på denna sida: Klarna vilkor

Återbetalningar

vid ångerrätt ska E-handlaren betala tillbaka konsumentens betalning (minus eventuell kostnad för återfrakt förutsatt att E-handlaren har informerat konsumenten om att konsumenten står denna fraktkostnad vi utövande av ångerrätten) inom 14 dagar från den dag då E-handlaren mottagit meddelandet.

Om E-handlaren inte har mottagit produkten har E-handlaren rätt att avvakta återbetalning till det som sker först av att: (i) produkten har kommit åter eller (ii) till dess kunden har lämnat ett bevis på att produkten återsänts.

Vid reklamation gäller att om konsumenten reklamerar produkten, och E-handlaren har godkänt reklamationen, ska E-handlaren återbetala hela beloppet, inklusive fraktkostnader och annan ersättning som konsumenten har rätt till enligt tvingande lagstiftning. Åter­betalningen ska ske utan onödigt dröjsmål från beslut om godkänd reklamation.

 

Kreditupplysning
Frida Fritid AB förbehåller sig rätten att ta kreditupplysning vid samtliga beställningar.

5. GARANTIER OCH REKLAMATIONER

Samtliga varor hos Frida Fritid AB innefattas av garantier. Vi följer de regler som omfattas av Konsumentköplagen. Se www.konsumentverket.se för mer information. Garantivillkoren gäller i Sverige. Frida Fritid AB:s produkter levereras med de garantier som våra tillverkare eller leverantörer erbjuder. Kund kan icke åberopa någon ytterligare produktgaranti från Frida Fritid AB. För måttbeställda produkter gäller följande garantitider:

Markiser 3 år
Persienner 3 år
Lamellgardiner 3 år
Plisségardiner 3 år
Motorer 3 år
Automatik 3 år

Generellt täcker garantin endast ursprungliga fel, dvs. fel som fanns i varan vid leverans. I garantiärenden vid t ex felmontering eller handhavandefel måste vi via våra leverantörer debitera dig de kostnader som eventuellt uppstår. Detta gäller även i de fall då något fel inte har kunnats konstateras på varan eller då du orsakat skadan själv. Kom ihåg att spara fakturan då den fungerar som garantibevis. Om betalning skett genom något av våra andra betalalternativ så måste du istället spara orderbekräftelsen som du får via e-post när du lagt din beställning hos oss, den fungerar i dessa fall som garantibevis.

Montering
Vi köp av markisarmar skall dessa installeras av yrkeskunnig personal för att garantin på dessa skall gälla. Felaktigt montage kan leda till att armarna eller andra delar av markisen går sönder.

Ångerrätt

Konsument

OBS! Kosumentköplagens ångerrätt gäller ej specialtillverkade varor. Du kan alltså inte ångra ditt köp av oss efter att vi fått din beställning. För mer information se Lagen om distansavtal, 2 kap 11 §.

Ladda ned vår ångerblankett:

Ångerblankett


I övrigt gäller följande: För privatpersoner tillämpar Frida Fritid AB Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten. Observera att Enligt Distans- och Hemförsäljningslagens 4 § gäller inte ångerrätt, om avtalet avser: ”En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal.” Exempel på sådana varor är måttbeställda varor såsom markiser, persienner, plisségardiner, etc. Ta i beaktning att en färg på en datorskärm inte alltid motsvarar den verkliga kulören. Detta beror på flera olika faktorer såsom inställningar på skärmen, etc. Frida Fritid AB friskriver sig att bilden på varan inte alltid är den exakta som levereras trots samma färgkod. Ångerrätt 14 dagar gäller endast privatpersoner. Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

Vid åberopande av ångerrätt gäller följande:
Meddela Frida Fritid AB kundtjänst inom 14 dagar. Konsumenten ska efter skickat meddelande senast inom 14 dagar återsända varan/varorna.

Konsumenten har rätt att returnera en vara även om denna är använd eller skadad, handlaren kan alltså inte neka en ånger. Däremot kan handlaren göra värdeminskningsavdrag för det handlaren anser att skadan innebär eller om delar av en vara saknas. Värdeminskningsavdrag kan ske med upp till 100% av varans värde.

Returnera varan i sin ursprungliga produktkartong eller emballage.  Frida Fritid AB kommer att debitera kunden de extra kostnader som uppkommer vid returer som ej är kompletta, alternativt ej acceptera returen. Inga paket löses ut mot postförskott.

Företag
I de fall som näringsidkare handlar hos Frida Fritid AB så tillämpas Köplagen.

Returer
Vid åberopande av Ångerrätt följ instruktionen enligt nedan:
Meddela Frida Fritid AB kundservice. Inom 14 dagar efter det att du har mottagit beställningen och returnera beställningen enligt överenskommelse med kundtjänsten. Varan ska vara i oförändrat skick, dvs oanvänd, ej förstörd eller skadad. Returnera varan i den ursprungliga förpackningen. Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla eventuella tillbehör ska gå med i returen.

Reklamationer

Om köparen visar att kvaliteten på levererat gods är felaktig av något hänseende, förbinder sig säljaren att i första hand byta ut sådant gods eller i andra hand kreditera köparen med motsvarande fakturabelopp, under förutsättning att felaktigt gods returneras till säljaren. Det åligger köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. Vid godkänd reklamation ersätts köparen för den returfrakt som kan uppstå.
Konsumenten har rätt att reklamera en vara i tre år.
Gällande transportskador får E-handlaren  inte ställa andra krav när det gäller fraktskador än att dessa ska anmälas inom skälig tid och så snart felet borde ha upptäckts. Handlaren kan däremot be konsumenten meddela fraktskador för att handlaren ska kunna göra en reklamation mot leverantören. 
Reklamationer skall göras inom ”skälig tid” från det att fel upptäckts eller bort upptäckas. Reklamation av fel skall göras av köparen inom två (2) månader från det att fel upptäckts. Reklamationer skall meddelas Frida Fritid AB kundtjänst.

 

6. SEKRETESS OCH SÄKERHET

I samband med registrering och beställning så uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post, telefonnummer och personnummer. Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.

GDPR
När du klickar på beställ vid beställning från vår webbshop eller när du anmäler dig som kund hos Frida Fritid AB godkänner du att Frida Fritid AB lagrar de uppgifter vi behöver för att kunna fullfölja din beställning. Du har rätt att ta del av dina personuppgifter som finns registrerade hos oss. Du kan när som helst begära att få dina uppgifter raderade genom att du sänder in en undertecknad begäran till:

Frida Fritid AB

Industrigatan 8
462 38 Vänersborg

Endast Frida Fritid AB har tillgång till dina uppgifter och lämnar inte ut några uppgifter utan ditt godkännande, med undantag från de uppgifter som är nödvändiga för att kunna genomföra betalningar via tredje part, t ex Klarna .

Cookies
En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

– Att webbplatsen innehåller cookies
– Vad dessa cookies används till
– Hur cookies kan undvikas

Vi använder oss av sessions cookies för att rent tekniskt hålla reda på vad en användare gör på sidan, inloggning, lagt något i varukorgen osv. Så här fungerar det:

All information som skall stanna kvar mellan två sid laddningar måste på något sätt knytas till en viss användare. Detta görs genom att en unik nyckel lagras i en användarens webbläsare. När användaren laddar en ny sida så skickas nyckeln med till sidan och vi kan på så sätt komma fram till om användaren är inloggad och om denne har lagt något i varukorgen mm.

Accepterar man inte cookies i sin webbläsare så kommer mycket av funktionaliteten på sidorna inte att fungera. Detta eftersom webbplatsen kommer tycka att det är en helt ny besökare för varje sidladdning. Genom att ställa in webbläsaren kan du undvika att ta emot cookies. Detta kan dock göra att sajten inte fungerar på ett fullgott sätt. Hur du stänger av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Läs under ”Hjälp”, eller motsvarande meny, i din webbläsare för instruktioner.

 

7. TVIST

Konsument
Vid eventuell tvist har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du hittar dem på

Box 174

101 23 Stockholm

 http:/www.arn.se.

Alternativt:

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

Företag
Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.

8. FORCE MAJEURE

Frida Fritid AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, terrorism, krig, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget blir utsatt för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

9. COPYRIGHT

Copyright © 2020 Frida Fritid AB
Allt material på vår hemsida (
markisbutiken.se) är copyrightskyddat av Frida Fritid AB. Detta innebär att alla texter, bilder, layout och illustrationer är copyrightskyddade. För att använda material från vår hemsida krävs ett skriftligt tillstånd från Frida Fritid AB. För att ansöka om tillstånd till att använda skyddat material, kontakta vår kundtjänst. Alla varumärken och bilder som omnämns eller visas på vår webbplats är copyrightskyddade och/eller varumärkesskyddade till respektive ägare.
Om du har någon fråga är du alltid välkommen att skriva, ringa eller e-posta till oss. Mer information hittar du under fliken Kontakt.

 

Webbplatsen använder sig av 3D–Secure

 

error: Content is protected !!